Když se řekne Semmering, tak se každému pravděpodobně vybaví mýtická železnice postavená v předminulém století přes průsmyk Semmering kousek pod Vídní. Ve své době představovala ambiciózní inženýrskou stavbu a byla vůbec první horskou železnicí v Evropě. Semmering si můžete prohlédnout různými způsoby. Projet ho vlakem, což je pravděpodobně nejpohodlnější, projít si ho pěšky, to zase uvidíte nejvíc. My jsme zvolili kolo.
Sklon stoupání je průměrně přijatelných 3,8 %, takže by ho měl zvládnout každý.
Vyrazili jsme z města Gloggnitz, kde jsme nechali auta. Byl trochu problém najít parkování v centru města, ale na výjezdu už je řada možností. Přes Semmering vede i dálnice Semmeringschnellstrasse, my jsme museli pochopitelně zvolit obyčejnou silnici L4168 na Aue. Stoupání po staré silnici na Semmering není nic mimořádného, jenom ho zpestří podjezd pod impozantním viaduktem dálnice a úžasné výhledy do okolí. Sklon stoupání je průměrně přijatelných 3,8 %, takže by ho měl zvládnout každý. Pouze za podjezdem dálnice je úsek 1,5 km dlouhý se stoupáním 7,8%. Počet aut na silnici byl také v normě a jak je v Rakousku zvykem, řidiči jsou k cyklistům ohleduplní.
Semmering je alpským horským střediskem se vším všudy. Lanovka v létě vyváží cyklisty, kteří si dolů dávají adrenalinový sjezd a vypadá to, že to opravdu umí. My toho ještě nemáme dost, takže pokračujeme dál podél železnice dolů na Spittal am Semmering. Volíme Alte-Reichstrasse, která je poměrně strmá a dolů doslova letíme. Najednou podjedeme dálnici a vedle nás proletí rychlík po železnici. Jsme v údolí, které je pěkné, ale proti dramatickému Semmeringu už trochu nudné. Před Spittalem to obracíme a vracíme se zpátky stejnou cestou nahoru na Semmering.
Sjíždíme po pěkné asfaltce s příjemným sklonem a užíváme si. Tohle je paráda.
Ze Semmeringu volíme dolů jinou cestu, přes Breitenstein a tady začíná to správné dobrodružství. Nejdříve si prohlédneme shora nádraží Semmering a za chvíli už podjíždíme typický viadukt železnice. Každou chvíli zastavujeme, abychom se pokochali nádhernými výhledy do údolí, kde občas zahlédneme, ale většinou spíše jenom tušíme, horskou dráhu Semmeringbahn. Breitenstein přímo vybízí k posezení na kafe, ale všude je plno. Škoda, musíme jet dál, ale naštěstí právě tahle část silnice je nejhezčím úsekem na trase. Nad námi se vine železnice a horské hřebeny, my sjíždíme po pěkné asfaltce s příjemným sklonem a užíváme si. Tohle je paráda.
Za chvíli jsme zpátky na Auestrasse, ale po chvilce odbočujeme znovu do kopce a volíme pro sjezd Weinweg a dále tzv. Hochstrasse. Tady začíná ta správná cyklistika. Nechce se ani věřit, že jedeme dolů. Úzká cesta mezi stromy, zatáčky, každou chvíli krátké a opravdu strmé stoupání. Potom co jsme vlastně dvakrát vyjeli na Semmering to dává zabrat, nicméně je to cyklistická paráda. Jenom škoda, že mezi stromy ani netušíme, kde vlastně jsme. Za chvíli jsme zase na silnici a vjíždíme do Gloggnitz přes staveniště „Semmeringského úpatního tunelu“, který bude 27 kilometrů dlouhý a měl by být otevřen v roce 2024, kdy převezme rychlíky a nákladní železniční dopravu.
Byl to báječný den, počasí nám přálo a celkově hodnotím přejezd Semmeringu na kole jako skvělý výlet. Ujeli jsme 34 kilometrů a nastoupali 640 metrů, to vše za půl dne. Jako pohodový výlet na kole bych doporučoval Gloggnitz – Breitestein a zpátky. Sice neuvidíte ty nejlepší výhledy z výšky, ale zážitek z projetí údolí Semmeringu se železnicí stojí za to. Teprve dodatečně doma zjišťuji, že se dalo odbočit na Klamm, vynechat Weinweg a projet si celou Hochstrasse. To by mohlo být taky zajímavé, ale nedá se nic dělat, příště.
Fakta o železnici
- Železnice vede mezi městy Gloggnitz a Mürzzuschlag a je dlouhá 42 kilometrů.
- Z Gloggnitz ve výšce 439 m n.m. musí na 29 kilometrech do nádraží Semmering (896 m n.m.) překonat úctyhodnou výšku 457 metrů.
- Slavnostně byla otevřena 16. května 1854 císařem Františkem Josefem I.
Ubytování v okolí
Podívejte se na ubytování v Semmeringu.
Údaje o cyklotrase
- Gloggnitz – Semmering
- délka 13,8 km
- stoupání 530 m
- max. výška 986 m n.m.
- min. výška 482 m n.m.
- průměrné stoupání 3,8%